|
Adventní koncerty – Olomouc 2022 Dovolujeme si Vás pozvat na již 20. ročník cyklu adventních koncertů v Olomouci. V letošním roce jsme pro Vás připravili následující program: 1. koncert Chorál – Gabriel Angelus Heinrich Schütz (1585–1672) Claudio Monteverdi (1567–1643) Georg Friedrich Händel (1685–1759) Jan Dismas Zelenka (1679–1745) Giovani Battista Costanzi (1704–1778) Claude Balbastre (1724–1799) Marc-Antoine Charpentier (1643–1704) Adam Václav Michna z Otradovic (1600–1676) Václav Karel Holan Rovenský (1644–1718)
2. koncert Prolínání strun Jana Rokyty a Jaroslava Tůmy Každý hudební nástroj má své „ideální“ autory. Nejsou jediní a osamocení, může, ale nemusí jít o všeobecně nejznámější jména. Už tušíte, že k cembalu v mých očích bytostně patří Johann Sebastian Bach, byť i mnohé další bychom chtěli jedním dechem ještě vyjmenovat. Určitě vám v této souvislosti vytanou na mysli také Bachovi generační souputníci, např. Domenico Scarlatti či François Couperin. Rozsáhlé dílo, určené v barokní době zásadně důležitému nástroji, představuje v tvorbě všech těchto autorů nezanedbatelnou položku, u Scarlattiho a Couperina dokonce možná tu nejvýznamější. Bachův záběr byl sice daleko nejširší, přesto ale zůstávají jeho cembalové projekty neopominutelné. Vzpomeňme na Dobře temperovaný klavír, suity, toccaty, Goldbergovy variace a mnohé další opusy. Při pohledu na cimbál cítíme jeho provázanost především s lidovou hudbou, což je vyjádřením výsostné role cimbálu na tomto poli, nicméně i on má svého „ideálního“ skladatele, za kterého je často považován dosud žijící maďarský tvůrce György Kurtág. Náš dnešní adventní koncert je věnován improvizaci, přičemž díla dvou zásadních osobností našich nástrojů budou v jeho rámci průběžně citována. Nejde o to, zda posluchač citovaná díla či jejich části zná a pozná. Někdy možná ano, někdy asi spíše ne. Pro nás jako interprety a improvizátory tvoří takové citace osu večera, měly by přinést základní řád oběma jeho polovinám. Díky základnímu rozvrhu jejich posloupnosti získává naše snažení opěrné body. Je sice možné improvizovat na všelijaká témata, kdy např. téma známé skladby může být zpracováno v úplně jiném stylu, než v jakém bylo využito, je obvyklé vrstvit improvizační plochy zdánlivě bezbřeze, jenže snaha o srozumitelnost Určitě nikoli každý improvizátor přistupuje k podobnému večeru takto. Někdy se spíše jedná o souhrn jakýchsi „standardů“, které jsou při každém dalším provádění jen mírně obměňovány, jindy jsou jednotlivá improvizační čísla poměrně detailně předem vymýšlena a procvičována. To je koneckonců zejména v případě tzv. stylových kopií víceméně nutné. Udržet své myšlenky v rámci určitého stylu je totiž jinak dost obtížné, ba téměř nemožné. Je ale třeba chápat, že i při formálně volné improvizaci musíme dbát na dodržování základních hudebních a formotvorných principů. Respektovat zákonitosti nejen harmonické a polyfonní, jakkoli třeba v dost uvolněném duchu, ale také zejména formální a tektonické. Už jen pomyšlení na nutnost praktického naplňování pouček o jednotě a kontrastu ozřejmí, o jak komplexní činnost se v případě zdánlivě volného improvizování jedná. Vzhledem k tomu, že Jan Rokyta je nejen cimbalistou, ale spíše multiinstrumentalistou, dovolíme si ozvláštnit naše strunové prolínání tóny zobcových fléten. Jejich využití v obou pólech produkce, totiž na jedné straně v citacích, ale na druhé i v improvizaci, může přispět ke zvukovým kontrastům i naznačit další stylové přesahy této polarity. Pokud se večerem mihnou i adventní tematické názvuky, možná nejenom v podobě citací Bacha, pak máme příležitost k rozjímání nad základním smyslem Adventu, totiž času přípravy naší mysli na příchod Spasitele. Jaroslav Tůma
3. koncert 10. 12. v 19 hodin Kaple Božího Těla – Jezuitský konvikt – Umělecké centrum UP Hudební advent na Moravě počátkem 17. století Hans Leo Hassler (1564–1612) Kryštof Harant (1564–1621) Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525–1594) Giovanni Battista Alouisi (1600–1665) Vincenzo Scapitta (1593–1656) Giovanni Battista Alouisi (1600–1665) Hans Leo Hassler (1564–1612) Hans Leo Hassler (1564–1612) Adam Václav Michna z Otradovic (1600–1676)
Koncerty podporují program BanglaKids – sponzorství vzdělávání dětí v Bangladéši Akci finančně podpořili Olomoucký kraj
Mediální partner: Pořadatel: Produkce: Vstupné: 100,– Kč Adventní koncerty – Olomouc 2022 podpořili partneři:
|